Lördag den 4:e November 2010

Lördag idag och snön håller i sig. Mysigt. =) Har inga planer för kvällen så får se vad som händer. Igår blev det lugnt. Va på sjukhuset och tog blodprov sen blev det stan med Johanna och Emma. =) Köpte några fler julklappar sen fikade vi och pratade massor. =) Hem och tog det lugnt, sen på kvällen blev det poker med Lina och Klint. Läste corren idag samtidigt som jag käkade risgrynsgröt. Måste då påpeka att jag inte ätit det på 7 år. Hehe tä kte att det kanske va dags för det nu. :P Iaf, i corren stod det en artikel om föräldrar till en diabetiker. Där stod det om föräldrar som var ovana och inte hade nån kunskap om det. Det första man fick läsa var att barn tar 4-5 sprutor och att man kan bli medvetslös när som helst. Kände att man behöver ju inte skrämma upp läsarna det första man gör. :P Aja... Ska chilla nu. =) Peace Out! /Elin*

Kommentarer
Postat av: sundarii

Jo, Zam hade en fråga som han funderar på och jag kom att tänka på DIG som har diabetes :D



Jo, hans kompis som har typ-1 diabetes och äter då insulintabletter. Men nu visade det sig att han har högt ph (??) så han riskerar att få ta insulinspruta men vill inte eftersom det innebär att han måste då ta spruta för alltid, resten av sitt liv. VARFÖR är det så? Vet du det?



2010-12-04 @ 17:48:45
Postat av: Elin

Tror det mesta beror på hur mycket egen insulinproduktion du har.

Som jag, har ingen därför måste jag sprutor, 5st dagligen resten av mitt liv.

Sen kan han ha gått med detta så pass länge att dom trodde att det skulle räcka med tabletter men kanske inte gjort någon verkan. Då skulle jag tippa på att det beror på din egna produktion, hur mycket eget insulin du redan har i kroppen.

Hoppas jag formelarat mig bra =)

2010-12-05 @ 01:11:57
URL: http://dumboelin.blogg.se/
Postat av: sundarii

Naaaw, jag har aldrig fått det bättre formulerat! Tack snälla supertjejen :D

Hans diabetes har blivit sämre men han vägrar att ta spruta... Han vill verkligen inte ta sprutor varenda dag i sitt hela liv men borde han inte oroas sig för sin egen hälsa? Så tänker ju jag. Det är ju tydligt att hans diabetes inte hjälper med tabletterna. Det kommer bli en kamp men han kommer ju bli van. Han har väl inte någon riktigt val just nu i detta tillfälle. Han måste väl ta sprutor, oavsett vad han än tycker? Liksom, hade du kunnat så hade du slängt bort din spruta utav helvete men du kan inte för du är beroende av sprutan. Medan han vill inte behöva bli "beroende".... Ack... KARLAR!

2010-12-05 @ 21:21:43
Postat av: Anna

Jag har läst i skolan om insulinpumpar, hade en kompis i skolan som hade en sån. Jag har inte riktigt förstått hur den fungerar men jag tror att den är liksom inkopplad i kroppen och sprutar in insulin när man egentligen skulle tagit en spruta. Det som är lite minus med pumpen är väl om man inte skulle äta som man borde för med sprutan kan man ju anpassa lite efter måltiderna men det blir svårt med pumpen. Vill han inte ta sprutor så säg till honom att prata med läkaren om pump. Man har ju rätt som sjuk i Sverige att i samråd med läkare komma överens om den behandlingsmetod som fungerar bäst för mig.

2010-12-05 @ 23:18:32
URL: http://cervix.blogg.se/
Postat av: Elin

Sundarii: Joo om han vägrar ta sprutor så säger han emot för behandling och får han inte någon så kan han dö.

Det är inte så farligt att ta sprutor bara att ibland har man sina dagar då man tycker allt känns jätte jobbigt. (Men det hör till ;) )



Anna: Jag tycker inte pump verkar som någon bra grej. Man måste alltid ha koll på att den sitter fast i byxorna plus att du måste sova med den.

Den måste alltid sitta fast i något, sen byter man nål var 3:e dag.

Jag skulle rekomendera sprutor då i sånt fall.

Ser ut som vanliga pennor, tar ingen större plats och mkt enklare att hantera. nålarna är inte större än 5 mm.

2010-12-06 @ 17:01:19
URL: http://dumboelin.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja jag kan tänka mig att pumpen inte är någonting att rekommendera men jag tänkte mer på om han verkligen inte vill ta sprutor dagligen så är den ju ett alternativ. Det är ju ett val :)

2010-12-06 @ 17:48:12
URL: http://cervix.blogg.se/
Postat av: Elin

Ja absolut =)

2010-12-06 @ 20:12:55
URL: http://dumboelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0